013 - 536 65 55info@kzoadvocaten.nl

Werkgever mag ook elektronische loonstrook verstrekken

De werkgever mag sinds 1 juli 2010 aan de werknemer ook een elektronische loonopgave verstrekken. Hiertoe is art. 7:626 Burgerlijk Wetboek gewijzigd. Wel moet de werknemer instemmen met deze wijze van informatieverstrekking. Bovendien moet de elektronische opgave door de werknemer kunnen worden opgeslagen en toegankelijk zijn voor latere raadpleging.

Kostenbesparing werkgever

De reden voor deze wetswijziging is met name gelegen in het groeiend gebruik van elektronisch berichtenverkeer en de besparing van kosten voor de werkgever bij deze wijze van informatieverstrekking. Nu heeft die wijze ook een wettelijke basis gekregen ten aanzien van de loonopgave.

Twee voorwaarden

Een elektronische loonopgave is echter alleen toegestaan onder twee voorwaarden. Ten eerste moet de werknemer hiermee instemmen. Die toestemming hoeft niet elke keer gegeven te worden, en kan eenmalig verzocht worden aan werknemers. Voor nieuwe werknemers kan dit overeengekomen worden in de arbeidsovereenkomst. In de ‘standaard arbeidsovereenkomst’ kan hiervoor een aparte bepaling worden opgenomen.
Ten tweede moet de elektronische opgave op zodanige wijze worden verstrekt dat deze door de werknemer opgeslagen kan worden en toegankelijk kan blijven. De werkgever moet er dus zorg voor dragen dat de werknemer persoonlijk die opgave ontvangt, en dat hij die opgave ook kan opslaan op zo’n wijze dat hij altijd die opgave opnieuw kan bekijken.

Meer weten hierover van een advocaat arbeidsrecht in Tilburg

Bron: Staatsblad 2010, nr. 206