013 - 536 65 55 info@kzoadvocaten.nl

Vorst-WW mogelijk in bouw

Op grond van de WW hebben werknemers recht op een uitkering, als zij wegens buitengewone natuurlijke omstandigheden (zoals vorst) niet kunnen werken. Deze bepaling is in principe ook op de bouwnijverheid van toepassing, maar de CAO voor de bouwnijverheid maakt dit onmogelijk. Op grond van deze CAO is de werkgever namelijk verplicht het loon door te betalen als een werknemer door weersomstandigheden niet kan werken. Het recht op loon staat een recht op WW-uitkering in de weg.

Dit probleem is nu opgelost. Eind vorige week hebben de betrokken werkgevers- en werknemersorganisaties de CAO aangepast. De wijziging houdt in dat de werkgever bij onwerkbaar weer in de periode van 1 februari tot 1 april 2010 niet verplicht is het loon volledig door te betalen. Werknemers in de bouwnijverheid die door de vorst niet kunnen werken, komen in deze periode in aanmerking voor WW-uitkering. Ook de CAO-partijen in het hoveniersbedrijf en het glazenwassersbedrijf hebben hun CAO aangepast.

Meer hierover weten van een advocaat arbeidsrecht in Tilburg?

Bron: Opmaat Arbeidsrecht nieuws 2010/85