Kennispagina
ALTERNATIEVE GESCHILBESLECHTING
Individueel Klachtrecht
Iedere werknemer kan individueel een klacht indienen over de arbeidssituatie. Voorbeelden waar klachten over kunnen gaan: seksuele intimidatie, pesten, agressie en geweld en discriminatie. De werkgever is verplicht een klacht serieus te nemen, zorgvuldig te beoordelen en af te handelen. Hij moet binnen een redelijke termijn reageren. In deze reactie moet hij zeggen of hij de klacht terecht vindt en aan welke oplossing hij denkt.
Mediation
Bij mediation proberen de partijen zelf tot een oplossing onder begeleiding van een professionele bemiddelaar, de mediator. Deze mediator is onafhankelijk. De mediator houdt in de gaten of een oplossing in de praktijk haalbaar is. Hij legt deze daarna vast in een vaststellingsovereenkomst die beide partijen moeten tekenen, zodat ze zich er allebei aan moeten houden.
STEL EEN VRAAG AAN EEN ADVOCAAT
Toine Zegers
Arbeidsrecht
Ondernemingsrecht
Edwin Aerts
Arbeidsrecht
Ondernemingsrecht
Privacy / AVG