013 - 536 65 55 info@kzoadvocaten.nl

Okee, ik deed niks, maar jij ook niet!

Alleen maar “Flauw hoor!”? Of erger? Lees door.

De cliënt en zijn echtgenote hadden in maart 2005 door een ontploffing en brand in hun woonwagen ernstige brandwonden opgelopen en waren levenslang verminkt. De oorzaak kon liggen bij de fout van een installatiebedrijf, of bij de gemeente die dat bedrijf had ingeschakeld nadat de echtgenote gaslucht had geroken en de gemeente had gewaarschuwd. Het installatiebedrijf had weliswaar een medewerker gestuurd, maar die had geen tijd voor echt onderzoek en was weer vertrokken. De gaslucht bleef en de echtgenote belde nogmaals naar de gemeente. Tevergeefs en met de ontploffing en brand kort daarna.

De door de cliënt en zijn echtgenote ingeschakelde advocaat schreef op 23 november 2006 het installatiebedrijf aan vanwege (waarschijnlijke) onrechtmatige daad. Het installatiebedrijf reageerde met een brief van 6 december, waarna de advocaat op 17 januari 2007 terugschreef dat verdere informatie werd verzameld.

Dat was het.

De cliënt zocht in 2011 een andere advocaat. Die had een meer dan onprettige boodschap: de mogelijke vorderingen tegen zowel het installatiebedrijf als de gemeente waren verjaard.

Was dat dan niet de schuld van die eerste advocaat? Zeker. Dus die werd voor die nalatigheid aansprakelijk gesteld.

Waarop het verweer volgde, o ironie: “De cliënt heeft te lange tijd niets gedaan. Dat is volgens artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek schending van zijn klachtplicht om ‘binnen bekwame tijd’ na het ontdekken van de fout of het vermoeden daarvan te klagen. Daarmee is zijn claim tegen ons kantoor vervallen.”

Het advocatenkantoor had met dat “jij-bakken” in tweede instantie bij het gerechtshof nog succes ook. De Hoge Raad maakte er echter korte metten mee: hier is geen prestatie verricht waarover je op tijd moet klagen als die prestatie fout was, hier is géén prestatie verricht. Dan geldt die wettelijke regel niet.

Een vrije vertaling van “jij-bakken” houdt in dat de klager, in dit geval de cliënt, boter op zijn hoofd heeft door te klagen over iets wat hij zelf nét zo fout deed.

Een paar gram misschien, tegenover de kilo op het hoofd van de advocaat. Of op het hoofd van diens verzekeraar als die de advocaat tot dat verweer dwong.

Je kunt de uitspraak hier vinden.

Tilburg, 1 november 2021

Mr. Toine Zegers, KZO|O13 Advocaten

verjaring en klachtplicht

STEL EEN VRAAG AAN EEN ADVOCAAT

advocaat tilburg

Spoorlaan 460
Postbus 9150
5000 HD Tilburg

T 013 - 536 65 55
F 013 - 536 84 20
E info@kzoadvocaten.nl

Social media

Je kunt ons ook volgen op de normale social media kanalen:

echtscheidingsadvocaat

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze online nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.