013 - 536 65 55 info@kzoadvocaten.nl

Broodje aap-slogan van Koning Aap

 

Vliegreizen naar Portugal, Marokko, Noord-Thailand, Zuid-Afrika & Swaziland en Vietnam. “Alleen thuisblijven is duurzamer“. De reisorganisatie Koning Aap schrijft het in de advertentie. Dus wat let je?

Ook reclame kan na een klacht worden getoetst. Dat doet de Reclame Code Commissie. In dit geval aan de Milieu Reclame Code (MRC). Kort gezegd: de consument mag niet worden misleid over milieu-aspecten van de aanbieding en de slogan moet aantoonbaar juist zijn.

“Jaaa”, verweert Koning Aap, “iedereen snapt toch meteen dat het een overdrijving is die niet letterlijk moet worden genomen?”. Sterker nog, juist doordat er veel voorbeelden van vakanties zijn te bedenken die (waarschijnlijk) duurzamer zijn dan een tweeweekse Thailand-reis, is duidelijk dat de slogan niet letterlijk is bedoeld.

En: “Op dit moment biedt Koning Aap nog alleen vliegreizen aan, maar zij wil ook treinreizen gaan aanbieden.” (!!)

En: “Koning Aap beseft dat zij (….) nog een lange weg heeft te gaan, maar binnen het kader waarin zij werkt en in vergelijking met andere reisorganisaties gaat Koning Aap grote stappen zetten.”

Tuurlijk. Kortom, het antwoord van de Reclame Commissie is eigenlijk al te lezen in het eigen verweer van Koning Aap: Apekool, streep er door.

Tip: nu even Zeeland in plaats van Nieuw Zeeland. Heerlijk vertoeven.

 

Tilburg, 5 juni 2020

Mr. Toine Zegers, KZO|O13 Advocaten

Misleidende reclame

STEL EEN VRAAG AAN EEN ADVOCAAT

advocaat tilburg

Spoorlaan 460
Postbus 9150
5000 HD Tilburg

T 013 - 536 65 55
F 013 - 536 84 20
E info@kzoadvocaten.nl

Social media

Je kunt ons ook volgen op de normale social media kanalen:

echtscheidingsadvocaat

NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze online nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.