013 - 536 65 55 info@kzoadvocaten.nl

Aan luchtreizigers

Luchtvaartuigmaatschappijen vinden het vervelend wanneer hun vluchten vertraagd zijn. Maar nog veel vervelender vinden zij het om dan compensatie aan de reiziger te betalen. Dat zit niet echt in het verdienmodel.

De Europese Unie moest er met een verordening aan te pas komen. Al in 2004, maar de onwil van de luchtvaartuigmaatschappijen bleef. Voor een deel logisch, noodgedwongen méé gaan met de wereldwijde prijzenslag resulteerde in een navenante aanslag op de marges. Compensatie betalen gebeurde dus ook na 2004 vaak pas met het juridische mes op de keel. Voor de individuele reiziger vaak teveel gedoe. Het niet onlogische gevolg: diverse claimorganisaties die de zaken van de individuele reizigers over namen. Met de verordening in de hand met scoringspercentages tot boven de 90%.

Zijn daarmee gaandeweg die procedures achterhaald geworden doordat de luchtvaartuigmaatschappijen eieren voor hun geld kozen en uit zichzelf betaalden? Nee, kennelijk is verweer voeren ook nu nog minder verliesgevend, over de gehele massa gemeten.

Het Europees gerechtshof moest er onlangs opnieuw aan te pas komen. Want hoe zit het in het geval dat een Europese luchtvaartuigmaatschappij het eerste deel uitvoert van een vlucht naar een bestemming buiten Europa, keurig op tijd, maar een niet-Europese maatschappij na de tussenlanding het volgende deel doet, nog verder weg van Europa en veel te laat? Het gebeurt vaak, op basis van een “codesharing”-overeenkomst met de eerste (Europese) maatschappij.

Het oordeel van het Europees hof is klip en klaar: de overeenkomst is gesloten met de eerste, Europese, luchtvaartmaatschappij. Die is daarmee gehouden tot de compensatiebetaling. Dat de oorzaak van de vertraging bij de tweede maatschappij lag, doet daar niet aan af.

Het hof reikt ook de oplossing voor de eerste maatschappij klip en klaar aan: zoek verhaal bij de tweede maatschappij.

Tip aan de eerste maatschappij: spreek dat al af in de codesharing-overeenkomst.

Tip aan de reiziger: laat u door een verweer van de eerste maatschappij dat het niet háár schuld is, niet weerhouden.

Al met al: een eerlijke verdeling van de lasten van zo’n lange vertraging, toch?

STEL EEN VRAAG AAN EEN ADVOCAAT

Spoorlaan 460
Postbus 9150
5000 HD Tilburg

T 013 - 536 65 55
F 013 - 536 84 20
E info@kzoadvocaten.nl

Social media

Je kunt ons ook volgen op de normale social media kanalen:

NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor onze online nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.